L.O.V.E. B.E.G.I.N

L.O.V.E. B.E.G.I.N

Monday 8 July 2013

~Just for "mommy to be"~

Assalamualaikum semua...

lamanye rase x update blog...sgt2 bz lately...diam x diam dah masuk 6bulan da bidadai kecil aku tu dan alhamdulillah dia membesar dgn sihat...igt nk share 2nd experience bersalin pn belum smpt lg..tp insyaallah wil share nnt..=)

hurmm...entry kali ni aku nak share sikit tntang perkara2 yg perlu di "mentally prepared kan" sblm baby lahir.....wah gitu kan aytnye...especially utk mommy yg bertekad nk "fully breastfeeding"...
bukan apa..rasenye dulu time aku bersalin anak sulung rasenye mcm2 yg aku x expect berlaku..ni bukan nak menakutkan cuma nk share aje..so that when it happen, u all da expect n x la stress sgt macam aku dulu...tp mungkin ianya x berlaku pd semua org...tp xpe, take it positively..insyaallah akn ok semuanya..
n again yes! reading is important...aku dan suami byk beli pembacaan2 mengenai baby, mommy n etc.


ok...dont stress..go with the flow...n be positip ok..=)..lagi2 yg da nk dkt due tu...;),,moga selmat sumenye...

firstly...kalau rasa nk breastfeeding ur baby, i mean fully breastfeeding...kena betul2 bersedia...kne set mind dan yakin boleh buat mcm mommy lain yg dah berjaya buat...lps bersalin..normally susu xakan terus keluar...yg keluar hanyalah susu awal yg dipanngil "colustrum"(xtau betul ke dok ejaannye...belasah je la yek)...
colustrum ni sgt lah bagus utk baby...jgn pelik atau sedih bila susu x keluar...its normal...teruskan bg baby hisap colustrum yg ada...
selalunya melalui pengalaman aku...baby akn nangis seolah2 mcm lapar dan kita akn kata x ckup susu..(sbr dan jgn stress ya mommy).tp sebenarnya percayalah ianya cukup dgn hanya setitik colustrum utk bayi yg bru lahir...teruskan bg baby hisap supaya dpt merangsang utk susu keluar...kalau dia ngs pujuk dia dulu  smpai dia diam dan cuba bg lagi..insyaallah dia akn fhm dan terus hisap...=)
selalunya mcm aku dlm 3hari ke seminggu susu akan keluar..mungkin ada yg lagi cepat...berurut pn salah satu cara utk cepatkan susu keluar...jadinye cepat booking makcik urut sebelum bersalin(penting tau!!) ..bila susu da keluar..mmg seronok sgt x terkata...;)

bila baby hisap..mungkin ada perkara lain berlaku..
perkara yg pnting ketika breastfeeding ialah pastikan teknik dan lekapan mulut baby betul...
melalui pengalaman aku lah..puting luka dan ia amat menyakitkan..smpai aku rasa give up nk bg baby susu badan...tp ingat...sblum baby lahir kan da psg niat nk fully breasfeed...jdnye kena  be strong dan sabar(aku buat2 kuat je....heheh..nangis jgk ler time tu...sob sob)....mase ni mmg Allah swt je yg tau..betapa its not easy being a mom...even da 2nd baby pun puting crack masih berlaku pd aku..tp sbb da expect cpt2 cari solution supaya niat nk fully bf tercapai..;)...yeah chayok2 mommy...

jgn panic, jgn stress, jgn takut utk atasi masalh ni..ade petua org tua kata..sapu keliling puting kita dgn air susu bdn kita sendiri...dan lg satu cara..aku beli krim cocoa butter "nursing cream" ..nnt aku carik gmbrnye..boleh beli siap2 cream ni b4 bersalin..just be prepared kan..sapu setiap kali sebelum dan selepas feeding ur baby...dan jgn risau its safe for baby...

nnt cream tu akn lembapkan dan insyaallah luka td akn cpt recover...mase aku dlu about 3week bru puting immune dgn mulut baby...lps tu u will enjoy nk bg baby susu...percayalah..;)


ha ni lah nursing cream yg aku ckpkan...

lagi satu...breastpump jugak pnting dan utk aku sgt 'WAJIB' beli sebelum bersalin..kalau boleh dan mampu belilah yg electric..tp kalau pndai pump pkai tgn pn ok jgk...=)
kenapa kena beli breast pump ni sbb kalau puting luka..might be sakit nk bg baby hisap...ape yg boleh buat, pam susu n bg baby minum pakai botol..tp kena bg direct jugak tkut nnt dia xnk pulak sbb da sedap minum pkai botol..kalau nk buat stok susu pn amatlah bgs time pantang ni...sbb susu tgh byk kan...
time aku pantang 2nd baby..aku pam every 2hr..bile baby tdo jek aku pam..kena pulak dina x kuat susu sgt time pantang..tu yg kena pam..sbb tkut susu kurang bile xde demand..tp kalau baby mmg minum every 2hour, x pam pun xpe..tgk keadaan jgk la kn...;)

 papepn alhamdulillah.. aku masih fully bf dina..dan berdoa dpt bf dia smpai 2tahun..moga allah permudahkan semuanya...

ok setakat ni dlu entry aku..tentang breastfeeding dlu..nnt aku smbung topik lain pulak..

aku doakan semua rakan2 aku akan selamat melahirkan dan dipermudahkan..;)
satu jek pesan aku...jgn give up/stress...yakinlah korang blh jd "supermommy" mcm org lain..;)

ok dear...got to go...
take care;)

#supportbreastfeeding#









No comments:

Post a Comment